Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Tarikh /
Masa : 04 April 2013 / Khamis
Masa : 08.20 pagi
- 9.00 pagi ( 40 minit )
Kelas : Tahun 6 Arif
Bilangan Pelajar :
11 Orang
Unit : 5
Topik : WARISAN ALAM
Subtopik : Manfaat Bunga
Objektif
Pembelajaran : Pada akhir pengajaran ini, murid-murid akan
dapat:
1. Menamakan jenis-jenis bunga.
2. Menyatakan kegunaan bunga .
3.
Membuat karangan bertajuk “ Kepentingan
Bunga”
Sistem
Bahasa : Kosa kata ( berkhasiat, proses, hiasan), kata
adjektif ( ayu,asam)
Pengetahun Sedia Ada : Murid pernah melihat bunga dan tahu nama beberapa jenis
Bunga ( Bunga
Raya, Cempaka, Kertas dan orkid)
Pendekatan/strategi
: Berpusatkan guru dan
pelajar
Kaedah
: Pembacaan (membaca teks
bacaan), Perbincangan, Penyoalan ,
Merumus
Nilai-nilai
: Hormat menghormati,
bekerjasama, rajin, kesyukuran
Kemahiran
: 10.3 Aras 1 ( i ), 8.2 Aras 1 (
i )
BBM/Sumber
: Buku teks,
KBKK
: Menjana idea, menganalisis,
menghubungkait, merumus
Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran
Langkah
/
Masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Strategi/
Kaedah/ABM/
Nilai/KBKK
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Pelajar
|
|||
Set
Induksi
( 5 minit)
|
Persediaan guru
dan murid
|
1. Guru menunjukkan
Bunga Raya dan meminta
murid menamakan bunga
tersebut
tersebut menyoal, bunga apakah ini?
2. Guru seterusnya mengaitkannya dengan tajuk
pelajaran iaitu manfaat bunga
|
1. Murid menamakan bunga yang ditunjukkan oleh
guru tadi.
|
Strategi:
Berpusatkan
Guru dan murid
Kaedah
:
Penyoalan/
Penerangan
BBM:
Benda maujud
(Bunga Raya)
KBKK:
Menghubungkait
Nilai:
Rajin/hormat-
menghormati
|
Langkah
1
(7 minit)
|
Menamakan jenis bunga
|
1. Guru menunjukkan contoh gambar-gambar
Bunga dan meminta
Murid
menamakan bunga
2.
Guru menyoal murid
tempat bunga-bunga ini ditanam .
|
1. Secara individu murid
diminta menamakan jenis-jenis bunga yang ditunjukkan oleh guru.
1.
Murid memberi respon dengan pelbagai jawapan.
Cth :
di halaman rumah, di taman bunga dan
di tepi jalan
|
Strategi:
Berpusatkan
Guru dan murid
Kaedah
:
Penyoalan/
simulasi
BBM:
Gambar pelbagai
Bunga
(lampiran 1)
KBKK:
Menjana idea,menerang,
Kemahiran berfikir
Nilai:
Rajin,kerjasama
|
Langkah
2
(10 minit)
|
Membaca dan soal jawab
|
1. Guru meminta murid
membaca buku teks secara senyap.
2. Guru menyoal berkaitan teks yang dibaca dan
seterusnya meminta murid membina ayat tanya.
|
1. Murid membaca
Secara senyap.
2. Murid menjawab soalan guru.
3. Murid membina ayat tanya.
|
Strategi:
Berpusatkan
Guru dan murid
Kaedah
:
Penyoalan/bacaan
BBM:
Buku teks
KBKK:
Menjana idea
Nilai:
Rajin, rasional,keberanian
|
Langkah
3
(13 minit)
|
1. Menerang secara
ringkas.
2. Penilaian
|
1. Guru mengedarkan
beberapa keping gambar berkaitan kepentingan bunga dan meminta murid
menerangkan kepentingan bunga.
2. Guru mengedarkan lembaran kerja dan minta
murid menjawab.
|
1. Murid memerhati gambar
dan menerangkan
Kepentingan bunga.
1. Murid menjawab lembaran
kerja yang diberikan oleh guru.
|
Strategi:
Berpusatkan
Guru dan murid
Kaedah
:
Penerangan,
Simulasi
BBM:
Gambar berkaitan
Kepentingan
Bunga
(Lampiran 2),
Lembaran kerja
( Lampiran 3)
KBKK:
Menjana idea
Nilai:
Rajin, rasional,
jujur
|
Penutup
( 5 minit)
|
1.Membuat
Kesimpulan
|
1. Guru meminta murid
tampil ke hadapan
untuk membuat rumusan dan
memberikan 3 nilai murni berkaitan isi pelajaran yang mereka pelajari.
|
1. Murid tampil ke hadapan dan membuat rumusan
serta member 3 nilai murni.
|
Strategi:
Berpusatkan
murid
Kaedah
:
BBM:
KBKK:
Menjana idea,
merumus
Nilai:
Rajin, rasional,
|
Refleksi :
9
daripada 11 orang murid, dapat menamakan jenis-jenis bunga. Manakala 7 daripada 11 orang murid dapat
menjelaskan tempat bunga di tanam. Seterusnya, 7 daripada 11 orang murid dapat menyatakan kebaikan dan
kepentingan bunga . Tetapi hanya 5 daripada 11 orang murid yang dapat membuat
karangan bertajuk “ Kepentingan
Bunga”. Kawalan kelas amat baik dan
semua murid dapat mengikuti sesi
pengajaran dan pembelajaran dengan baik. Secara keseluruhan Objektif
pembelajaran pada kali ini tercapai pada tahap 85%.
Tindakan Guru:
01
) Guru membimbing murid yang tidak tahu membuat karangan dengan menyenaraikan kepentingan-kepentingan bunga.
02) Menayangkan Video CD (tempat bunga ditanam, taman bunga, landskap
yang dihiasi bunga) bagi membantu murid membuat karangan , mengetahui tempat bunga di tanam dan mengetahui kepentingan
bunga.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan